De 13 meestgestelde vragen over hein

Heb je vragen over ons concept? Hieronder staan de 13 meest gestelde vragen.
 
FAQ
Jazeker, dat kan. hein is een manier van denken met een eigen ‘taal’ die in elk programma past. Bijvoorbeeld bij het herkennen van gevaarlijke situaties: ‘Wat zou hein in deze situatie zeggen?’ Of tijdens een toolboxmeeting: ‘Volgens mij hoor ik hier excuusguus.’
Omdat plaatjes meer zeggen dan duizend woorden. Met cartoons kunnen we lastige onderwerpen en diepere onderliggende problemen makkelijk op tafel te krijgen. Bovendien kunnen we situaties en verhalen uit de praktijk heel beeldend neerzetten. Dat maakt het voor iedereen meteen herkenbaar. En een beetje humor helpt natuurlijk ook.
Nee, het is zeker niet kinderachtig. Wel horen we vaak dat het laagdrempelig is. En dat is precies de bedoeling: hein maakt het veel makkelijker om over veiligheid na te denken en te praten. De cartoons zijn bovendien soms hard en pijnlijk confronterend, waardoor de dialoog automatisch gestart wordt. Dáár begint de verandering.
Jazeker! Het is een combinatie van trainingen en communicatie. Alléén trainingen of alléén communicatie is namelijk niet voldoende om bewustzijn te creëren én het gedrag op de werkvloer te veranderen. Door de organisatie te trainen zetten we de basis neer, waarna communicatie het gedachtegoed voortdurend onder de aandacht houdt. Voor een optimaal resultaat kun je je bovendien blijven verdiepen in de psychologie achter hein. (Zie ook de volgende vraag.)
Eigenlijk houdt het nooit op. Sterker nog: als hein eenmaal aan staat, kun je ‘m moeilijk meer ‘uit’ zetten! Maar zonder gekheid: de introductieperiode duurt een halfjaar, daarna heb je nog een jaar nodig om het concept in het systeem te krijgen. Als je daarna blijft activeren met verdiepende trainingen en nieuwe, verrassende materialen, is hein binnen drie jaar volledig vanzelfsprekend in heel je organisatie.
Bouwend Nederland heeft hein toegankelijk gemaakt voor alle bedrijven: groot en klein, bouw en infra, landelijk en lokaal… Eén kanttekening: je moet niet aan hein beginnen als je denkt dat je veiligheid kunt uitbesteden. Even afvinken is er niet bij.
Ja, dat is een goede vergelijking. Ook bij de Bob draait het om het vergroten van het bewustzijn, om het veranderen van gedrag en om een ‘taal’ die een moeilijk onderwerp bespreekbaar maakt. Overigens staat hein nog niet in de Van Dale, zoals de BOB. Maar dat is volgens ons – positief als we zijn – slechts een kwestie van tijd…
Nee, het concept bestaat al meer dan tien jaar. Wel heeft het door de eigenzinnige aanpak even geduurd voordat opdrachtgevers écht loskwamen van hun oude manier van denken. Dat is inmiddels gelukt, bijvoorbeeld bij bedrijven als BAM, Strukton, Siemens en ASML. Mede dankzij hen hebben we het concept doorontwikkeld tot wat het nu is, waardoor Bouwend Nederland nu de tijd rijp vindt om hein in heel de bouw onder de aandacht te brengen.
Alles en niets. Je merkt er ‘alles’ van omdat de trainingen, de cartoons en dus ook de werking van het concept zijn gebaseerd op 21 psychologische gedragsprincipes. Maar tegelijkertijd merk je er ‘niets’ van, omdat we die principes op een heel toegankelijke en herkenbare manier tot leven laten komen: van het superherkenbare zwembadverhaal van bedenker Jules tot en met de cartoons op de posters. Het gaat bij hein niet om ‘uitleggen’, maar om het vertellen van verhalen.
Dan hebben we gedragslabs voor je in petto. In elk lab gaan we dieper in op één of enkele van die psychologische principes. Maar dat is pas wat later in het traject, als de organisatie vertrouwd is met hein.
Begrijpelijke vraag! We draaien ‘m alleen graag om: wat kost het als je níét aan veiligheid werkt? Bovendien helpen we kleine bedrijven om het voor hen behapbaar te maken.
Ja, daar draagt het zeker aan bij. Om hoger te komen op de veiligheidsladder moet je immers aan kunnen tonen dat je actief werkt aan een goede veiligheidscultuur. En dat je medewerkers stimuleert om het bijbehorende gedrag te vertonen. Precies wat je met hein doet dus.

Dat hangt onder meer af van de omvang van je bedrijf. We werken namelijk met een abonnement per medewerker. Daarnaast hangen de kosten af van de manier waarop je hein uitrolt. Daarvoor kun je onze trainers inzetten, maar je kunt ons ook je eigen mensen laten opleiden. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk. Tijdens het Ontmoet hein-event laten we je de mogelijkheden zien. Bovendien ontvang je als lidbedrijf van Bouwend Nederland een korting op zowel de trainingstarieven als op het abonnement per medewerker.