Veiligheid bij BAM

 

Bij de grootste bouwer van Nederland staat veiligheid altijd op nummer 1: het komt vóór planning, winst en al het andere. Het uitgangspunt is dat iedereen na een dag hard werken weer veilig naar huis kan.

Veiligheid wordt bij BAM nadrukkelijk als een gedeelde verantwoordelijkheid gezien: van de medewerkers van BAM zelf, maar ook van de ketenpartners, zoals onderaannemers, leveranciers en opdrachtgevers. Met de slogan ‘Jouw Veiligheid is Mijn Veiligheid’ voert BAM dan ook één uniforme, wereldwijde veiligheidscampagne.

BAM Infra Telecom, een van de onderdelen van BAM Infra Nederland, werkt onder de uniforme vlag van ‘Jouw Veiligheid is Mijn Veiligheid’ met hein®. Het gedachtegoed van hein sluit hier namelijk goed op aan, vooral vanwege de positieve manier waarop je elkaar kunt aanspreken.

Waarom BAM Infra Telecom al jaren met hein werkt

‘Hé hein, hoe is het? Zou je dat wel doen op die manier?’ Wie met zijn bus in een noodvaart het terrein van BAM Infra Telecom oprijdt, zou zomaar deze opmerking kunnen krijgen. Dat is het resultaat van hein, die er sinds 2013 een belangrijke bijdrage levert aan de veiligheid.

We spreken met Jop van Veen, manager services bij BAM Infra Telecom. Hij was meteen ‘om’ toen hij destijds zag hoe hein op een laagdrempelige manier het gesprek over veiligheid veranderde.

“Tot een jaar of acht geleden hadden we hier bij BAM Infra Telecom de standaard KAM-veiligheidsaanpak. Dat was een veiligheidsaanpak die vooral gestoeld was op toezicht en corrigeren. Mensen werden daardoor vooral geconfronteerd met wat ze allemaal ‘fout’ deden. Veiligheid moest echter veel meer van de medewerkers zelf worden: dialoog in plaats van eenrichtingsverkeer.”

“Sinds de introductie van hein in 2013 en met de komst van onze wereldwijde veiligheidscampagne ‘Jouw Veiligheid is Mijn Veiligheid’, zijn we heel anders gaan denken over veiligheid. Het aangaan van een goed gesprek in combinatie met hein heeft ons veiligheidsbewustzijn vergroot. Met resultaat: de incidentfrequentie bij BAM Infra Telecom is hierdoor significant lager; één jaar was het zelfs nul.”

“En dat is niet toevallig. Met hein – en excuusguus – hebben we een duidelijke taal om elkaar bewust te maken van veiligheidsrisico’s, zowel op de vloer als op kantoor. De belangrijkste reden? Als je iemand aanspreekt via hein – in plaats van op de man af – voelt dat opeens niet meer confronterend. Daarmee past het uitstekend onder de kapstok van onze wereldwijde veiligheidscampagne.”

Nieuwe taal

Iemand die dat kan bevestigen, is werkvoorbereider Mark Verhaeren. Met zijn achtergrond als integraal veiligheidskundige én zijn enorme passie voor het onderwerp is hij een van de kartrekkers van hein.

“Tijdens veiligheidsbijeenkomsten is hein niet meer weg te denken. Je wordt je bewust van iets waar je normaal gesproken niet zo bij stilstaat. Daardoor ontstaat bewustzijn. En doordat je met hein ook een nieuwe ‘taal’ hebt, wordt het opeens bijna logisch om het met elkaar over veiligheid te hebben, in alle lagen van de organisatie. En vaak nog met een lach ook.”

`Als je iemand aanspreekt via hein, voelt het opeens niet meer confronterend`
Mark Verhaeren Werkvoorbereider en veiligheidskundige bij BAM Infra Telecom
‘Maar de kabels waren al geknipt’

Als voorbeeld noemt Mark een situatie die zich onlangs tijdens een toolbox voordeed. Dat ging over medewerkers die werkzaamheden moesten uitvoeren bij een straatkast.

“De werkvoorbereider had het project keurig voorbereid. Daarbij had hij geen bijzondere veiligheidsrisico’s geconstateerd. Maar toen de mannen aan de slag gingen, bleek dat er de hele dag vrachtwagens van een distributiecentrum langsreden. Toch zijn ze zonder verdere maatregelen doorgegaan.”

“Tijdens de toolbox kwam excuusguus aan het woord: ‘De kabels waren al geknipt.’ ‘Toen we het eenmaal merkten, waren we al bezig.’ En: ‘Anders zit de hele wijk zonder signaal!’ Toen ik vroeg wat hein daarvan gezegd zou hebben, wist iedereen het antwoord al. Zo bouw je op een laagdrempelige en praktische manier aan het collectieve veiligheidsbewustzijn.”

Hoewel BAM Infra Telecom erg enthousiast is over hein, komt het succes ervan niet vanzelf. Ook hein vraagt namelijk om tijd, aandacht en herhaling, aldus Jop.

“Wat ons daarbij enorm heeft geholpen, is dat we werken met ambassadeurs uit alle lagen van de organisatie; zij trainen de organisatie in het gebruik van hein. Daardoor is het draagvlak groot. Bovendien zijn we continu bezig om hein onder de aandacht te houden: tijdens veiligheidsbijeenkomsten, maar ook in onze communicatie. Daardoor is hein geen eendagsvlieg, maar een concept waarmee je structureel aan de veiligheid werkt.”

“Maar het grote verschil met vroeger is dat die tijd en aandacht nu daadwerkelijk lonen. Dankzij hein en ‘Jouw Veiligheid is Mijn Veiligheid’ is de incidentfrequentie nu significant lager. Bovendien scoren alle BAM-onderdelen nu trede drie, vier of vijf op de Veiligheidsladder. Maar veel belangrijker nog: veiligheid is vanzelfsprekend geworden. Het staat écht op nummer 1.”

Drie succesfactoren volgens BAM Infra Telecom

 

1. Blijf herhalen

Jop: “We hebben een periode wat minder aandacht aan hein kunnen geven. Dan zie je dat de focus langzaam verdwijnt. Blijvende gedragsverandering vraagt echt om een continu proces. Hou hein dus altijd in beeld. En dat kan ook, want er is ontzettend veel goed materiaal beschikbaar.”

 

2. Maak tijd voor de dialoog

Mark: “Tijdens toolboxen en daarbuiten maken we tijd om situaties met elkaar te bespreken aan de hand van hein en guus. Vaak heb je aan een paar woorden genoeg, maar soms vraagt het meer tijd. Het is belangrijk dat die tijd er is, of wordt gemaakt. En dat het management dat ook onderschrijft.”

 

3. Betrek je onderaannemers

Jop: “Ook onderaannemers trainen we in hein. We hebben de keuze gemaakt om de Nederlandse voormannen zelf te trainen, waarna zij de vertaalslag maken naar hun eigen organisatie. Zelfs medewerkers die geen Nederlands spreken, werken op die manier met hein. Zij wijzen in gevaarlijke situaties bijvoorbeeld naar de denkbeeldige hein op hun schouder. Zo werkt hein voor iedereen.”
Wij maken gebruik van cookies

Cookies helpen ons begrijpen hoe je de website gebruikt. Zo kunnen we steeds verbeteren.