De veiligheidscultuur van morgen begint bij…

de praktijkbegeleider en de leerling van nu

Tal van partijen in de infratechniek steken veel tijd en energie in het vergroten van de veiligheid op het werk. Dat is een goede zaak! Ze lopen echter allemaal tegen hetzelfde probleem aan: het traditioneel overdragen van kennis betekent nog geen gedragsverandering in de praktijk.
 

Met het hein-programma kunnen we wél voor die gedragsverandering zorgen.

Met hein maken we veiligheid en gedrag namelijk toegankelijk. Er zijn immers maar twee woorden voor nodig: ‘hein’ en ‘guus’. Zoals de BOB het eenvoudig maakt om elkaar aan te spreken over alcohol in het verkeer, doen hein en guus dat op het gebied van veiligheid.
 

Daarom geven we op deze pagina een aanzet voor een hein-leergang voor praktijkbegeleiders.

Hiermee stellen we hen in staat om voor hun leerlingen het hein-programma te verzorgen. Praktijkbegeleiders hebben immers de theoretische kennis, de praktische kennis én de rol om richting te geven aan het veiligheidsbesef van hun leerlingen. Met deze hein-leergang en het bijbehorende hein-programma voor leerlingen kunnen zij een fundamentele bijdrage leveren aan een veiligheidsbeweging die al bij tientallen organisaties op gang is gekomen (en die de leerlingen dus in de praktijk gaan tegenkomen).

Onze overtuiging

Bij hein geloven we dat mensen – oud én jong – meestal wel weten wat ‘goed’ is. En dat ze het liefst ‘het goede’ willen doen. De praktijk is echter weerbarstig: er kunnen onbewust redenen zijn om andere keuzes te maken. Dat kan vervelende consequenties hebben, zoals onveilige situaties op het werk.​
 

Samen met de praktijkbegeleiders willen we het veiligheidsgedrag van de leerlingen veranderen. Dat doen we met een leergang voor praktijkbegeleiders, die bestaat uit trainingsmodules en communicatiemiddelen die ze bij hun leerlingen kunnen toepassen.​
 

  • Tijdens de leergang helpen we de praktijkbegeleiders – en uiteindelijk de leerlingen – om op een laagdrempelige manier in te zien hoe ze zichzelf geregeld voor de gek houden. Daardoor gaan ze anders kijken naar hun gedrag en de keuzes die ze maken. Bovendien bieden we met hein (en guus) een taal waarmee ze elkaar zonder botsende ego’s kunnen aanspreken.​
     
  • Met communicatie versterken we voortdurend wat de praktijkbegeleiders – en uiteindelijk de leerlingen – tijdens de bijeenkomsten leren. Daarvoor gebruiken we cartoons, verhalen, beelden, polls en andere prikkelende middelen. Zo slijpen we stap voor stap een nieuwe manier van denken in.​
     

Als zij eenmaal weten hoe ze zichzelf voor de gek houden, gaan ze steeds vaker de juiste keuzes maken, óók in uitdagende situaties. Zo doorbreken we op een natuurlijke manier hun gewoontes, wat leidt tot het gewenste gedrag voor de toekomst. ​
 

En dankzij hein (en guus) is het nog leuk ook!​

Lees hier meer over de niveaus van het hein-programma
De vertrekpunten

We willen een leergang opzetten waarin we met praktijkmateriaal en op een interactieve wijze het veiligheidsbewustzijn en het gesprek over veiligheid naar een hoger niveau brengen.
 

Het programma wordt een op maat gemaakte variant van het hein-programma dat ook kleine en grote organisaties in de infratechniek doorlopen. De trainingen en communicatiemiddelen zijn dus afgestemd op de dagelijkse werkpraktijk. Uiteraard moeten ze nog wel worden doorontwikkeld naar lesmateriaal voor praktijkbegeleiders.

De vertrekpunten hierbij:

  • De leergang wordt gevolgd door de praktijkbegeleiders (nog niet voor ROC-begeleiders).
  • De leergang is modulair opgebouwd en wordt verzorgd door een professionele hein®-trainer.
  • Dat wat praktijkbegeleiders zelf ‘ervarend leren’ gedurende een module, passen zij daarna direct toe in de dagelijkse praktijk bij leerlingen.
  • De praktijkbegeleiders zijn daarmee in staat om zelf het hein-programma voor hun leerlingen te verzorgen.
  • Het programma voor de leerlingen duurt 1 (school)jaar
  • Praktijkbegeleiders en leerlingen leren met hein®:
    • hoe zij zelf ‘betere’(lees veiligere)  keuzes maken
    • elkaar erop kunnen attenderen als dat even niet lukt, door elkaar aan te spreken
    • hiervoor open te staan
    • zelf proactief zaken aan te kaarten om de veiligheid blijvend te verbeteren
De leergang voor praktijkbegeleiders

1 dagdeel + 2 uur online intervisie
 

In het eerste dagdeel leer je het hein-gedachtegoed goed kennen. Je ontdekt daarmee hoe ons gedrag onbewust wordt bepaald door wat we onszelf wijsmaken.

1 dagdeel + 2 uur online intervisie

In het tweede deel ontdek je hoe de masterclass de basis vormt van een traject waarin we het veiligheidsbewustzijn stap voor stap uitbouwen. Daarbij focussen we samen op de vertaling hiervan naar het hein-programma voor de leerlingen.
 

Enerzijds zet je daarmee de veiligheidsbeweging meteen op de juiste manier in gang. Anderzijds krijg je zo een beter beeld van de psychologische bouwstenen die de basis vormen van hein. Daarmee bouw je aan een concreet en gestructureerd programma.

2 dagdelen + 2 uur online intervisie

In dit dagdeel leer je hoe je het hein-gedachtegoed succesvol overbrengt op leerlingen. Je ontleedt het ‘zwembadverhaal’ en leert welke technieken nodig zijn om zelf een beweging in gang te zetten. Vervolgens schrijf je je eigen hein-introductieverhaal, waarmee je anderen gaat inspireren tot een nieuwe manier van werken en spreken. Wanneer was er in jouw leven onmiskenbaar sprake van een hein en een guus? Jouw persoonlijke verhaal vormt straks de basis voor een complete gedragsverandering bij je leerlingen.

2 dagdelen + 2 uur online intervisie

Je gaat praktisch oefenen met het bespreken van hein-momenten. Je leert hoe je komt tot een hein-moment, hoe je vervolgens de heinen en guzen uitvraagt, en hoe je die ter discussie stelt. Ook leer je hoe je guzen ‘filtert’ om zo te zien waar de daadwerkelijke oplossing ligt.

Daarnaast leer je werken met het hein-platform. Daarin komt de heinmanager aan bod: de online tool waarmee je dilemma’s uit de dagelijkse praktijk met onder meer polls aan de orde brengt. Met die polls krijg je themagewijs je vraagstukken snel boven tafel, waarna je ze in gesprekken onder de aandacht brengt.

1 dagdeel + 2 uur online intervisie

Je leert hoe je je leerlingen inzicht geeft in hun hersenkronkels. Dat doe je door besproken hein-momenten te koppelen aan experimenten uit de psychologie. Zo help je leerlingen om sneller de onbewuste processen en drijfveren te ontdekken achter de keuzes die zij en hun (toekomstige) collega’s maken.

1 dagdeel + 2 uur online intervisie

Je deelt je ervaringen met de andere deelnemers. In de praktijk ‘loopt’ hein nu, maar hoe hou je dat vast? Door daarover in gesprek te gaan met andere praktijkbegeleiders, ontdek je nieuwe – soms heel verrassende – manieren waarop je met hein en guus de dialoog kunt blijven aangaan.

Deze leergang wordt eenmalig gevolgd door de praktijkbegeleiders

Doelgroep: praktijkbegeleiders van 1 of meerdere organisatie.

Groepsgrootte: maximaal 6 deelnemers (veel ruimte voor persoonlijke aandacht).

Elke module wordt ondersteund met 2 uur online intervisie voor inhoudelijke vragen en persoonlijke ondersteuning.

De praktijkbegeleider als hein-ambassadeur


We verwachten het volgende van je:

  • Je gebruikt de hein-taal om met leerlingen in gesprek te gaan over gedrag
  • Je neemt regelmatig een hein-moment om samen met de leerlingen te reflecteren op gedrag
  • Je laat (samen met je collega's) hein terugkomen in communicatie-uitingen: op de werkplek, in gesprekken, in nieuwsbrieven of lesmateriaal


Dit pik je ook mee:

  • Je krijgt inzicht in hoe het brein werkt.
  • Je leert veel over gedrag en het maken van keuzes.
  • Je doet ervaring op in het geven van trainingen.
  • Je doet ervaring op in organiseren en coördineren.
  • Je wordt een betere coach.

 

Bovendien maak je deel uit van een ontzettend leuk programma dat landelijk het verschil aan het maken is.