Bij hein geloven we dat mensen – oud én jong – meestal wel weten wat ‘goed’ is. En dat ze het liefst ‘het goede’ willen doen. De praktijk is echter weerbarstig: er kunnen onbewust redenen zijn om andere keuzes te maken. Dat kan vervelende consequenties hebben, zoals onveilige situaties op het werk.
Samen met de praktijkbegeleiders willen we het veiligheidsgedrag van de leerlingen veranderen. Dat doen we met een leergang voor praktijkbegeleiders, die bestaat uit trainingsmodules en communicatiemiddelen die ze bij hun leerlingen kunnen toepassen.
- Tijdens de leergang helpen we de praktijkbegeleiders – en uiteindelijk de leerlingen – om op een laagdrempelige manier in te zien hoe ze zichzelf geregeld voor de gek houden. Daardoor gaan ze anders kijken naar hun gedrag en de keuzes die ze maken. Bovendien bieden we met hein (en guus) een taal waarmee ze elkaar zonder botsende ego’s kunnen aanspreken.
- Met communicatie versterken we voortdurend wat de praktijkbegeleiders – en uiteindelijk de leerlingen – tijdens de bijeenkomsten leren. Daarvoor gebruiken we cartoons, verhalen, beelden, polls en andere prikkelende middelen. Zo slijpen we stap voor stap een nieuwe manier van denken in.
Als zij eenmaal weten hoe ze zichzelf voor de gek houden, gaan ze steeds vaker de juiste keuzes maken, óók in uitdagende situaties. Zo doorbreken we op een natuurlijke manier hun gewoontes, wat leidt tot het gewenste gedrag voor de toekomst.
En dankzij hein (en guus) is het nog leuk ook!